Hoe bepaal ik mijn receptie- of balie-inrichting?

  • Geplaatst op
  • Door Mike De Koster
Hoe bepaal ik mijn receptie- of balie-inrichting?

Uw receptie is het visitekaartje van uw bedrijf en de inrichting ervan verdient dan ook extra aandacht. Maar hoe bepaalt u nu precies uw receptie- of balie-inrichting? Brand New Office geeft u graag enkele tips en vertelt u wat belangrijk is voor een aangename ontvangstruimte.

Uw onthaal of receptie is doorgaans het eerste wat klanten of patiënten en bezoekers zien als ze uw bedrijf binnenstappen. Ze moeten er soms even wachten of zich aanmelden bij de balie en uw onthaalmedewerkers moeten er de hele dag vertoeven. Een gezellige en functionele inrichting helpt om het wachten aangenamer te maken en uw medewerkers zo productief mogelijk te laten werken.

 

Elke receptie of balie heeft een inrichting nodig die past bij de uitstraling van uw zaak. Zo wil u waarschijnlijk dat de receptie van een hotel gezelligheid en warmte uitstraalt, terwijl de balie van een dokters- of tandartspraktijk voornamelijk een gevoel van netheid en vertrouwen moet geven. Moeten uw bezoekers even wachten in de onthaalruimte? Zorg dan zeker voor een comfortabele zithoek met aangename verlichting en het nodige comfort. Zo kan u bijvoorbeeld kapstokken voorzien, een waterdispenser, koffiehoek en enkele tijdschriften. Plaats ook zeker een vuilnisbak in de buurt van de waterdispenser of koffiemachine zodat afval meteen netjes weggegooid kan worden.

 

Ga voor een praktische opstelling

 

 

Het voornaamste element van uw ontvangstruimte is natuurlijk de balie zelf. Die moet uitnodigend zijn zodat de drempel om uw medewerkers aan te spreken zo laag mogelijk is. Kies daarom idealiter voor een open balie met voldoende ruimte voor uw medewerkers. Zorg er ook voor dat uw balie de juiste hoogte heeft om comfortabel te kunnen werken en de nodige opbergruimte biedt. Vermijd dankzij handige ladekasten of archiefkasten onnodige accessoires op de balie zelf. Die geven het geheel een rommelig uitzicht en zorgen ervoor dat uw medewerkers minder efficiënt werken.

 

Vergeet echter ook geen rekening te houden met functionaliteit door te kiezen voor een duidelijke indeling van de ruimte. U wil natuurlijk dat het voor uw bezoekers of patiënten meteen duidelijk is wat ze moeten doen. Zorg daarom voor een heldere signalisatie in de vorm van bordjes of bijvoorbeeld een infopaneel. Moeten ze zich aanmelden bij uw personeel of kunnen ze meteen door naar een andere ruimte? Vermijd ongemakkelijke misverstanden door zulke zaken opvallend aan te geven. Trek ook de huisstijl van het bedrijf door in de communicatie aan het onthaal met behulp van kleuren en het bedrijfslogo. Denk verder ook aan de akoestiek in de onthaalruimte, zeker als die niet afgescheiden is van de rest van de werkvloer. Dan kunnen akoestische wanden de nodige rust verzekeren.

 

Klaar om voor een nieuwe receptie- of balie-inrichting te gaan? Ontdek het uitgebreide aanbod aan kantoormeubelen, comfortabele zetels, handige opbergkasten en akoestische wanden bij Brand New Office. Geniet van onze snelle levering en kwalitatieve materialen om van uw ontvangstruimte een aangename plek te maken voor uw bezoekers en medewerkers.