25/03/2019 - 14:44

Hoe zorg ik voor een ergonomische werkplek?

  • Wat is het belang voor een ergonomische bureaustoel?
  • Waarom kiezen voor een zit-stabureau?
  • Waarom gaan voor een dynamisch kantoor?

Ergonomie op de werkplek is een niet te onderschatten factor. Als uw werknemers op een ergonomische werkplek kunnen werken, komt dit zeker hun productiviteit en hun tevredenheid op het werk ten goede. Bovendien vermindert ergonomie op kantoor duidelijk de kans op rug- en nekklachten op lange termijn. Langdurig ziekteverlof door een niet-aangepaste werkomgeving komt voor niemand gelegen. Brand New Office legt u uit hoe u de werkplek zo ergonomisch mogelijk maakt.

 

 

Hoe kan u een werkplek ergonomisch inrichten?

Wat is ergonomie? Ergonomie betekent dat iets aangepast wordt aan de noden van de mens. Als we dit toepassen op een werkplek, zal het hier gaan om een correcte werkhouding en werkplek inrichting. Wanneer we dagelijks 8 uur achter een computer zitten, is het belangrijk dat we op een juiste manier zitten. Een goede bureaustoel kan hierbij helpen, maar ook een bureau op de juiste hoogte. 

Denk daarnaast ook aan de hoogte van uw beeldscherm, een laptopstand of correcte muis zodat u uw lichaam niet overbelast. Ookal voelt het niet zo op het moment zelf, op lange termijn zal u wel degelijk last kunnen krijgen van uw rug, pols of andere plaatsen wanneer uw werkplek niet ergonomisch is ingericht. 

 

Wat is het belang van een ergonomische bureaustoel?

Uw werknemers zitten tot 8 uur per dag op dezelfde stoel, 5 dagen per week. Het is dus logisch dat die bureaustoel een goede stoel moet zijn, met voldoende mogelijkheden om hem aan te passen aan de behoeften van elke werknemer. Een lichaam dat zich moet aanpassen aan een stoel geeft gegarandeerd problemen op lange termijn. Een bureaustoel die zich aanpast aan het lichaam niet.

Vrouw heeft een ergonomische werkplek met een bureaustoel van Brand New Office.

Een ideale bureastoel voor uw ergonomische werkplek heeft verstelbare armleuningen zodat uw armen altijd goed ondersteund worden. Het is belangrijk dat dit het geval is voor meerdere posities, aangezien wordt aangeraden regelmatig van zitpositie te veranderen. Verder moet hij verstelbaar zijn in hoogte, en moet de rugsteun verstelbaar zijn in hoogte en diepte. Lang zitten op een bureaustoel die niet is aangepast aan uw afmetingen kan resulteren in een pijnlijke rug en schouders.

 

Waarom kiezen voor een zit-stabureau?

In Scandinavië zijn bureaus waaraan u zowel zittend als staand kan werken al een tijdje gemeengoed. In België komt de populariteit ook stilaan op gang. Te veel neerzitten is slecht voor de gezondheid, zeker als u te lang in dezelfde houding blijft zitten. Afwisselend zittend en staand werken is dan een goede oplossing. Ongeveer 20% van de werktijd staand doorbrengen zou ideaal zijn.

Een verstelbureau dubbelbureau van Brand New Office voor een ergonomische werkplek.

Zo’n verstelbaar bureau is ook heel gemakkelijk af te stellen, hetzij manueel, hetzij elektrisch. Het bureau moet immers niet voor iedereen op dezelfde hoogte staan. Een stabureau dat fout is ingesteld, kan zeker nog rugklachten opleveren. Informeer u dus goed bij de specialisten van Brand New Office over de perfecte hoogte voor een zit-stabureau voor uw ergonomische werkplek.

 

 

Waarom gaan voor een dynamisch kantoor?

Ter plekke blijven staan, blijft uiteraard gewoon staan. Een op en top ergonomische werkplek is een dynamisch kantoor. Dat is een kantoor waar beweging gestimuleerd wordt doordat verschillende taken in verschillende ruimtes worden uitgevoerd. Door middel van bijvoorbeeld scheidingswanden creëert u eenvoudig afgebakende ruimtes waarin telkens een activiteit plaatsvindt. Zo is bijvoorbeeld een telefonieruimte, een printruimte en een overlegruimte.

Deze techniek voor een ergonomische werkplek nodigt uit om veel meer rond te lopen op kantoor en zo de nodige stappen per dag af te haspelen.

Waarom zijn ook ergonomische krukjes een goede optie? Hoe kan ik op een ergonomische manier vergaderen? Vraag meer informatie aan de specialisten van Brand New Office.

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter