Ergonomie op kantoor: zo pakt u dat aan

  • Geplaatst op
  • Door Mike De Koster
  • 0
Ergonomie op kantoor: zo pakt u dat aan

Het welzijn van uw werknemers speelt een grote rol bij het succes van uw bedrijf. Denk daarom zeker ook aan een ergonomische kantoorinrichting en aanpasbaar kantoormeubilair. Ontdek hier hoe u dat aanpakt met behulp van Brand New Office.

Het woord ergonomie is afgeleid van twee Griekse woorden, ‘ergon’ (werk) en ‘nomos’ (wetten). Het zou dus de ideale wettelijke werkomgeving moeten zijn. Onze Belgische wetgeving voorziet ook effectief in ergonomietoepassingen op de werkvloer. Volgens de Welzijnswet van 1996 dienen werkgevers maatregelen te nemen ter bevordering van het welzijn van de werknemers. Ze moeten daarvoor een risicoanalyse maken en preventiemaatregelen nemen. Voor werkgevers loont dat op lange termijn doordat hun werknemers minder vaak te maak krijgen met lichamelijke klachten en dus minder snel ziekteverlof moeten opnemen.

Op kantoor staan rugklachten en nekklachten hoog in het lijstje met werkgerelateerde medische problemen. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat rugklachten maar liefst 88% van alle beroepsgerelateerde lichamelijke ongemakken uitmaken. Negen op de tien beroepsziekten zijn op de een of andere manier gerelateerd aan spier- en skeletaandoeningen, met vooral een focus op de rug, nek, schouders en polsen. Bij zittende beroepen waarbij u veel tijd achter uw computerscherm doorbrengt, zijn voornamelijk een verkeerde zithouding of slecht kantoormeubilair de grote boosdoeners.

 

Hoe kan ik een kantoor ergonomisch inrichten?

 

  1. Kies voor degelijk ergonomisch materiaal
    De twee belangrijkste elementen voor een goede zithouding zijn een aangepaste bureaustoel en een in hoogte verstelbaar werkblad. De hoek tussen uw bovenlichaam en bovenbenen moet groter zijn dan 90 graden. Uw heupen moeten dus hoger komen dan uw knieën. Bij ergonomische bureaustoelen bewegen de rugleuning en het zitvlak dikwijls met u mee en kan u de weerstand van de rugleuning afstemmen op uw lichaamsgewicht zodat u mooi rechtop zit. Kies bij voorkeur een rugleuning met onderaan de rug een bolle kromming die past in de holte van uw lage rug en een verstelbare zitdiepte. De zitting moet ook voldoende dik zijn om de zitdruk laag te houden. Als uw ergonomische bureau niet op de juiste hoogte in te stellen is, kan u kiezen om een ergonomische voetensteun te gebruiken.

  2. Leg uw toetsenbord aan de rand van het bureau.
    Dit is de makkelijkste manier om polsklachten te voorkomen. U zit rechtop met ontspannen schouders. Om te zorgen dat uw toetsenbord daar blijft liggen, kan u een polssteun gebruiken.

  3. Zet uw beeldscherm recht voor u.
    De plaats van uw beeldscherm heeft een grote invloed op uw nekspieren. Zowel de hoogte als de positionering dragen bij tot een ergonomische werkplek. Zorg dat de bovenkant van het scherm op dezelfde hoogte staat als je ogen en op armlengte. Grotere mensen kunnen hun beeldscherm op een verhoogje zetten.

  4. Kies een comfortabele computermuis
    De standaard computermuis is meestal een horizontale muis. Daarbij draait u uw duim naar binnen toe en uw elleboog naar buiten, waardoor de hele arm onnodig gespannen is. Bij gebruik van een ergonomische of verticale muis is de arm veel meer ontspannen.

  5. Zorg voor beweging
    Probeer zoveel mogelijk te bewegen tijdens uw werkdag. Sta daarvoor op regelmatige tijdstippen recht, bijvoorbeeld om naar het toilet te gaan of de koffiemachine, printer of zelfs de prullenbak. Een andere mogelijkheid is een standing desk, bureaufiets of een balance board.

 

Bent u op zoek naar professioneel advies voor het inrichten van uw kantoorruimte? Brand New Office heeft niet alleen een webshop waar u 24/24 kan bestellen, maar op aanvraag komen wij ook bij u langs voor advies op maat voor uw kantoorinrichting. Onze professionele adviseurs helpen er u verder met de inrichting van uw kantoor of zaak, al dan niet met behulp van gratis 3D-tekeningen.

 

Op aanvraag schakelen we ook een architect in indien een professionele tekening nodig is voor uw project. Verder zorgen we ook voor de nazorg en eventuele nabestellingen. Neem contact op met onze klantenservice om uw adviesmoment aan te vragen of laat vrijblijvend een offerte opmaken voor de benodigde kantoormeubelen.

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.