15/01/2021 - 13:55

Hoe zorg ik voor ergonomie in mijn home office?

We werken massaal thuis en dat heeft zo wel zijn voor- en nadelen. Een van die nadelen is dat onze bureau-opstelling thuis vaak een stuk minder gezond is voor ons lichaam. We zitten te geforceerd aan onze laptops en overbelasten zo rug, schouders, nek en polsen. Met deze tips zorgt u alvast voor meer ergonomie in uw home office.

Betrapt u zich erop dat u dit leest met opgetrokken schouders, naar uw scherm gebogen en met een bolle rug? Dan heeft u een verkeerde zithouding op dit moment. De kans is groot dat u een hele werkdag lang op deze manier aan uw bureau zit en dat is niet zo gezond. Ontdek hier hoe u voor een ergonomisch home office kan zorgen.

Ontdek onze ergonomische bureaustoelen

Wat is ergonomie?

Ergonomie is het aanpassen van de omgeving aan de mens. Dat kan gaan over een product, ruimte of werkplek. Het zit vervat in ons dagelijks leven, maar is vooral gekend in werksituaties. Ergonomie staat voor gezond en efficiënt werken. Daarbij speelt gebruiksvriendelijkheid en comfort een grote rol.

In een werkomgeving is ergonomie in de eerste plaats afhankelijke van de voorwerpen die u gebruikt om uw job uit te oefenen. Bij een kantoorjob gaat het dan over computer of laptop, bureau, bureaustoel, computermuis, toetsenbord, telefoon en dergelijke. Daarnaast is ook de manier waarop u deze voorwerpen gebruikt van belang én uw levensstijl tijdens de werkuren. Staat u bijvoorbeeld elk uur eens recht om rond te lopen? Laat ons beginnen bij het belangrijkste voorwerp voor een ergonomisch home office: de bureaustoel.

 

Hoe kiest ik een ergonomische bureaustoel?

Een slechte zithouding is op lange termijn zeer slecht voor uw lichaam. Om acht uur per dag correct te zitten, heeft u dus een degelijke bureaustoel nodig. Hier moet u op letten:

Openheuphoek
De hoek tussen uw bovenlichaam en bovenbenen moet groter zijn dan 90 graden. Uw heupen moeten dus hoger komen dan uw knieën.

Dynamisch zitten
De hele dag onbeweeglijk zitten, is enorm slecht. Bij ergonomische bureaustoelen bewegen de rugleuning en het zitvlak daarom met u mee en kan u de weerstand van de rugleuning afstemmen op uw lichaamsgewicht zodat u mooi rechtop zit.

Rugleuning
Uw bureaustoel heeft bij voorkeur een rugleuning met onderaan de rug een bolle kromming die past in de holte van uw lage rug.

Drukverdeling
Een ergonomische bureaustoel heeft een verstelbare zitdiepte. Zo ga je onaangename druk in de knieholte tegen. De zitting moet ook voldoende dik zijn om de zitdruk laag te houden.

Ergonomische voetensteun
Als uw ergonomische bureau niet op de juiste hoogte in te stellen is, kan je kiezen om een ergonomische voetensteun te gebruiken.

Een ergonomische bureaukruk past ook in uw home office

 

Wat kan ik nog doen om de ergonomie van mijn home office te verbeteren?

Als de hoogte van uw bureautafel niet is aangepast aan uw bureaustoel, heb je niets aan die goede zithoogte. Uw stoel moet zodanig afgesteld zijn dat je bekken hoger komt dan je knieën. Als u dan uw armen in een hoek van 90 graden houdt, met uw ellebogen tegen uw lichaam, zouden uw onderarmen op het bureaublad moeten rusten. De hoogte van uw ergonomische bureau moet dan overeenkomen met de armsteunen. Daarnaast is het ook handig om doorheen de dag even staand te kunnen werken. Dat zorgt ook voor een actieve werkhouding.

Bekijk ons aanbod aan verstelbare bureautafels.

 

Kies voor meerdere, ergonomische beeldschermen

Uw beeldscherm moet een voldoende hoge resolutie en helderheid hebben om uw ogen niet te hard te belasten. Daarnaast moet de bovenrand van uw scherm op ooghoogte komen. Probeer uw scherm verder haaks ten opzichte van het raam te plaatsen en zorg voor goede verlichting, waarbij weerspiegeling wordt voorkomen. U bent trouwens productiever met twee schermen, een apart scherm naast uw laptop is dan ook een aanrader. Werkt u op een laptop zonder staander, dan staat die te laag en zit u alsnog met een bolle rug te werken.

 

Vergeet uw toetsenbord en muis niet

Met een compact toetsenbord verkleint de afstand tot de muis. U heeft dan rechts niet de aparte cijfertoetsen. Hoe kleiner de afstand tot de muis, hoe beter de ergonomie van uw toetsenbord. Een apart toetsenbord, los van uw laptop, verbetert de houding van de pols en onderarm. Daar kan u eventueel ook nog een armsteun aan toevoegen.

Een ergonomische muis bevindt zich zo dicht mogelijk bij het lichaam. De klassieke muis is belastend voor de pols en rust op de onderkant van de handpalm. De trackball-muis zorgt voor minder druk op de pols en vingers, maar is dan weer belastend voor de duim. Bij de verticale ergonomische muis rust de hand in een natuurlijke houding op zijkant van de handpalm. Zo ontstaan minder extreme polshoudingen en heeft u minder kracht nodig om te klikken.

Bent u op zoek naar de meest ergonomische bureaumeubels voor uw home office? Aarzel niet om ons te contacteren!

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter